Saarinen, Rinne, Länsivuori, Kalliot, Ajo, Päivärinta, Tuulet ja kumppanit kertovat ratamoottoripyöräurheilua seuraaville paljon, mutta myös suurelle yleisölle. Paronihan on aivan oma lukunsa, legenda maamme rajojen ulkopuolellakin. Itselleni Tepi on tutuin kuski itselleni ja tottakai Niki, tämän päivän staramme, nuoren polven idoli. Tässä yhden heistä, suojattini Lennin esittely by Eva Kottonen https://www.piikkarimedia.com/

Kuva: Timo Nässi

“Vauhti on varmaan se viehätys” – Imatralainen ratamoottoripyöräilijä Lenni Klemetti, 18, tähtää ensi kaudelle ajamaan Eurooppaan


“Lajini on ratamoottoripyöräily. Kilpailen Superstock 600 -luokassa ja talvisin jääradan SM-sarjassa. Ajan RAM Racing Yamaha -tiimissä, jonka kautta tulevat pyörä, mekaanikko ja muu henkilökunta. Seurani puolestaan on Imatran Moottorikerho.

Superstock 600 -luokasta minulla on kolme SM-hopeaa, joista tuorein tältä vuodelta. Yksi erityisesti mieleen jäänyt onnistuminen on Honda NSF100 Euroopan Cupin pronssi vuodelta 2017. Vuosina 2018–2020 kilpailin Espanjan mestaruussarjassa PreMoto3-luokassa, jossa sijoituin parhaimmillani neljänneksi. Tavoitteenani on kilpailla Euroopassa 600-kuutioisten EM-sarjassa ensi kesänä.

Moottoripyörä kiehtoi autoa enemmän


Kenelläkään perheessäni ei ollut aiempaa moottoriurheilutaustaa, mutta nykyisin myös pikkuveljeni harrastaa ratamoottoripyöräilyä. Olin kiinnostunut moottoripyöristä jo lapsena, mutta en osaa sanoa, miksi ne kiehtoivat esimerkiksi autoja enemmän.  

Ensimmäisen crossipyöräni sain viisivuotiaana ja siitä se sitten lähti.

Motocrossia ajoin pari ensimmäistä vuotta. Sitten tuttuni kautta järjestyi mahdollisuus kokeilla rata-ajoa. Ajatuksena oli käydä testaamassa ratamoottoripyöräilyä yhden kauden ajan, mutta se johtikin lajin vaihtoon kokonaan. 

Treenaan monipuolisesti, viikko-ohjelmaan kuuluu pyörälenkkiä, juoksulenkkeilyä, porrastreeniä sekä lihaskuntoa. Varsinaista ratatreeniä pääsee tekemään harvemmin, sillä ajoradat ovat kaukana, Kouvolassa ja Pohjanmaalla. Olisi auttanut paljon, jos Kymiring olisi saatu auki kilpailukäyttöönkin.

Opinnot ja urheilu eivät häiritse toisiaan

Opiskelen paraikaa kolmatta vuotta sähköasentajaksi. Urheilun ja opiskelun yhdistäminen on onnistunut todella hyvin. Kilpailut varsinkin Suomessa ajetaan pääosin kesälomien aikana, ja loma-aikojen ulkopuolella poissaoloja ei moottoripyöräilyn takia juuri tule. 

Ratamoottoripyöräilijät ovat tiivis porukka, erityisesti nuoremmilla ajajilla korostuu, että vaikka radalla ajetaan kilpaa, sen ulkopuolella ollaan hyviä kavereita. Vapaa-ajan ystävistäni valtaosa on kuitenkin muiden lajien puolelta.

Radalla pärjää kun ei pelkää


Vauhti on varmaan se lajin viehätys. Lisäksi tietyissä tilanteissa pitää osata ottaa sopivasti riskiä. Radalla pärjää ihminen, joka ei pelkää. Lisäksi vaaditaan hyvää kuntoa. Nykypäivänä ymmärretään, että moottoriurheilu ei ole pelkkää istumista, sellaisia kommentteja en itse ole ainakaan kuullut enää ollenkaan.

Jos ratamoottoripyöräily yhtään kiinnostaa, kannustan ehdottomasti kokeilemaan. Tämä on todella hieno laji, jossa voivat kilpailla yhtä lailla naiset kuin miehetkin ja eri tasoja on useita. Seurat järjestävät esimerkiksi tutustumispäiviä, jolloin pääsee kokeilemaan pyöriä. 

Tavoitteenani on pyrkiä ratamoottoripyöräilyssä niin korkealle kuin mahdollista. Edetään vuosi ja etappi kerrallaan. Pitää katsoa, miltä vauhti näyttää.”

Kuva: @harjukuvat

Tästä nuoresta miehestä vielä kuulette.

Kommentit ei sallittu