Uniluokat

Oletko törmännyt unen luokitteluun? Oletko mieltänyt omaavasi tai kenties yöstäsi puuttuu unen palasia? Et kenties saavuta unen aikana riittävää syvyyttä? Lue tämä:

Unen jako kolmeen luokkaan: kevyt-, syvä- ja REM-uni: Vihreät laatikot kuvaavat optimaalista vaihteluväliä kullekin luokalle ja kokonaiskestot ja prosenttiluvut on annettu numeerisessa muodossa. Kullakin luokalla on omat fysiologiset erityispiirteensä ja erilainen merkitys kehollesi. KEVYT uni on siirtymävaihe valveilla olosta syvään uneen. Silmät eivät liiku ja lihasjännitys laskee. Kevyen unen aikana palautuminen alkaa, mutta se ei ole niin tehokasta kuin syvässä unessa. SYVÄ uni on unen rauhallisinta aikaa. Lihakset ovat täysin rentoutuneet ja syke, hengitys, ruumiinlämpö ja verenpaine ovat matalalla tasolla. Keho palautuu syvässä unessa; kasvuhormonin tuotanto alkaa ja kehon korjausmekanismit aktivoituvat. REM-unessa näemme unia ja esiintyy runsaasti mielikuvia ja ajattelua. Silmät liikkuvat nopeasti luomien alla ja lihasjännitys romahtaa. Syke ja verenpaine vaihtelevat. REM-unta tarvitaan mielen palautumiseen; oppiminen, muistojen tallentuminen ja turhien asioiden unohtuminen tapahtuu tämän unijakson aikana. Jotta kehosi ja mielesi palautuisivat täysin, tarvitset yleisesti ottaen tarpeeksi unta, mutta myös syvää- ja REM-unta. REM-unta tulisi olla noin 20-25 % koko uniajasta ja syvää unta 10-20%. Näin kevyelle unelle jää noin 50-60% uniajasta.

Laitan viime öiset lukemani esimerkkinä. Tiesin etukäteen jo nukkuvani liian lyhyet unet. Se osaltaan stressasi, koska nukahtaminen oli pakonomaista. Jokainen voi kuvitella kuinka helppoa se on. Kolmen lapsen isänä yksikään lapsistani ei ole nukahtanut käskystä. Toki silmät menevät kiinni, mutta valveilla saattavat olla pidempäänkin. Nukahtaminen on tosin helpompaa silmät kiinni. Rauhoittuminen on pidempi prosessi ja palkitaan hyvillä yöunilla.

Uniluokat

REM 25% 1h 48

Kevyt 58% 4h 08

Syvä 17% 1h 13

Uniarvosana 80 ja unessa olin 7h 9min eli raja-arvojen puitteissa selvisin. Määrää haluan ja tarvitsen silti lisää. Tunnistan ja tiedostan sen. Luo sinäkin itsellesi rutiinit ja pidät sitten siitä kiinni. Sitouta siihen lähipiirisi. Toteuksen kannalta ensiarvoisen tärkeää, että koko torppa rauhoittuu samoihin aikoihin.